Bijlagen

2 Geraamde incidentele bedragen

Nr.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000)

B/L

2026

2027

2028

2029

1

Burgerpanel

Lasten

-

10

-

-

2

Implementatie digitaliseringswetten

Lasten

50

-

-

-

3

Uitvoeringsprogramma economisch beleid

Lasten

50

50

-

-

4

Project verbetering dienstverlening sociaal domein

Lasten

60

60

-

-

5

Gezond en actief leven akkoord (GALA)

Lasten

64

-

-

-

6

Gezond en actief leven akkoord (GALA)

Baten

-64

-

-

-

7

Basistaken duurzaamheid

Lasten

50

50

-

-

8

Aanvullende taken klimaatakkoord

Lasten

75

75

-

-

9

Ruimte voor de Vecht

Lasten

14

-

-

-

10

Invoering centrummanagement

Lasten

100

100

-

-

11

Gebiedsprocessen PPLG

Lasten

50

50

-

-

12

Wet open overheid implementatie

Lasten

62

-

-

-

13

Projectmatig en programmatisch werken

Lasten

159

-

-

-

14

Organisatieontwikkeling

Lasten

50

25

-

-

15

Lokale aanpak isolatie

Lasten

255

-

-

-

16

Lokale aanpak isolatie

Baten

-255

-

-

-

17

Inhuur personeel verkeer en vervoer

Lasten

30

-

-

-

Totaal na wijzigingen uit voorgaande jaren

750

420

-

-

18

Regio Zwolle - Regio Deal

Lasten

305

-

-

-

19

GALA-gelden

Baten

-154

-

-

-

20

Lokale hervormingsagenda - opleiding

Lasten

50

-

-

-

21

Planvorming klimaatadaptatieplan en rioleringsplan

Lasten

75

-

-

-

22

Programma volkshuisvesting

Lasten

35

-

-

-

23

Reserve Kulturhusen n.a.v. dMJOP

Lasten

965

-

-

-

24

Reserve Kulturhusen n.a.v. dMJOP - Dekking via reserve grote projecten

Baten

-965

-

-

-

Totaal na wijzigingen PPN

311

-

-

-

25

Eigen bijdrage WMO

Baten

-180

-

-

-

26

Inruil materieel

Baten

-100

-

-

-

27

Rente uitstaande middelen schatkist

Baten

-150

-

-

-

28

25-jarig bestaan gemeente Dalfsen

Lasten

100

-

-

-

Totaal na wijzigingen begrotingsbestand

-330

-

-

-

Totaal van incidentele baten en lasten

731

420

-

-

1

Reserve IBOR

baten

-55

-23

-23

-23

4

Regio Zwolle incidentele bekostiging uit reserve tm 2027

lasten

171

183

1

Uitvoering agenda nota econ. Beleid

lasten

10

1

Jaarlijkse beschikking alg kosten Grex

lasten

30

2

Marktbehoefte onderzoek 2024-2026

lasten

25

25

4

Primair begroting jaarovergang 2023

lasten

40

40

40

2

Actualisatie behoefte onderzoek

lasten

25

25

4

Bestaanszekerheid

lasten

49

49

1

tbv Weerstandvermogen storting vaste buffer

lasten

500

3

Reserve Opvang Vluchtelingen/Statushouders

lasten

180

180

180

180

3

Kulturhuzen dMJOP

lasten

965

1

Afschaffen bestemmingsreserve grote projecten en toevoegen ARVB

lasten

4.531

3

Budgetoverheveling Noaberfonds

lasten

250

1

tbv Weerstandvermogen onttrekking ARVBr

baten

-500

3

Kulturhuzen dMJOP onttrekking reserve grote projecten

baten

-965

1

Afschaffen bestemmingsreserve grote projecten en toevoegen ARVB

baten

-4.531

Totale incidentele baten lasten met toevoeging of onttrekking aan de reserves

660

454

222

222

1. Burgerpanel
Één keer per vier jaar laat de gemeente een burgerpeiling uitvoeren. De eerstvolgende is voorzien in 2027. Deze burgerpeiling geeft in zicht in hoe inwoners de inspanningen van de gemeente waarderen op de thema’s woon- en leefomgeving, relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening, zorg en welzijn en beleving van het buitengebied.

2. Implementatie digitaliseringswetten
De implementatie van de Wet Digitale Overheid en Wet Open Overheid hebben een behoorlijke impact. Om de implementatie op een goede wijze is in de jaren 2024 tot en met 2026 jaarlijks € 50.000 benodigd.

3. Uitvoeringsprogramma economisch beleid
De verwachting is dat voor de acties en maatregelen die voortvloeien uit de uitvoeringsagenda economisch beleid jaarlijks € 50.000 benodigd is.

4. Project verbetering dienstverlening sociaal domein
Om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld. Dit volgt uit de aanbevelingen van de Parlementaire Onderzoekcommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Door verbetering van bedrijfsprocessen en automatisering komt meer tijd en ruimte voor het persoonlijke gesprek en ondersteuningsvraag.

5 en 6. Gezond en actief leven akkoord (GALA)
Landelijk is het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) afgesloten. Met het GALA bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Met het GALA wordt ingezet op een integrale benadering van preventie, met aandacht voor achterliggende factoren die invloed hebben op gezondheid. Als gevolg van het GALA zijn diverse afzonderlijke geldstromen van het rijk samengevoegd in één Specifieke Uitkering (SPUK).

7. Basistaken duurzaamheid
De hoofdpijlers (Meer Besparen, Meer Opwekken, Meer Lokale samenwerking, Meer Lokaal Hergebruik) worden uitgebreid met extra inzet, projecten en acties. Ook leggen we extra verbindingen met de thema’s biodiversiteit, klimaatadaptatie en energiearmoede. Deze aanvullingen gaan ook gepaard met uitbreiding van onze basistaken, zoals meer communicatie, coördinatie en beleidsontwikkeling.

8. Aanvullende taken klimaatakkoord
De hoofdpijlers (Meer Besparen, Meer Opwekken, Meer Lokale samenwerking, Meer Lokaal Hergebruik) worden uitgebreid met extra inzet, projecten en acties. Hierbij pakken we een aantal nieuwe onderwerpen op zoals smartgrids, laadinfrastructuur en energieopslag.

9. Ruimte voor de Vecht
Voor de recreatieve ontwikkeling die we als gemeente Dalfsen voorstaan wordt de komende jaren menskracht en budget ingezet op onderzoek, ontwikkeling en uitvoering. We sluiten aan bij de ontwikkeling via Vrije Tijd Economie Vechtdal (VTE VD) en de samenwerking Ruimte voor de Vecht (RvdV). In 2025 krijgt de ontwikkeling: verbetering, benutting en verduurzaming van de Haven en kades een vervolg op basis van de in 2024 uitgevoerde Verkenning Toekomst Haven Dalfsen.

10. Invoering Centrummanagement
In januari 2024 heeft de raad ingestemd met het voorbereidingskrediet voor het centrumplan. Onderdeel daarvan was het aanstellen van een kwartiermaker voor het coördineren en begeleiden van de ontwikkelingen in het centrum van de kern Dalfsen en het bevorderen van de samenwerking tussen partijen. Deze inzet wordt vanaf 2025 vervolgd in de rol van een 'centrummanager'. De kosten hiervoor zijn geraamd op €50.000.

11. Gebiedsprocessen PPLG
Het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) krijgt steeds meer vorm. Zodra een nieuw kabinet is geïnstalleerd wordt de nieuwe koers van het PPLG ook helder en wordt overgaan op de uitvoering om de doelen te realiseren. De uitvoering van het PPLG zal grotendeels via gebiedsprocessen tot stand komen. Gemeenten hebben daarin een rol om de gebiedsprocessen te organiseren en te faciliteren. Dat doen we nu al incidenteel, maar in de uitvoering van de PPLG krijgt dat een steeds structureler karakter. Voor het verzilveren van eventuele koppelkansen in gebiedsprocessen wordt per geval financiering gevraagd, aangezien deze per proces en qua kosten erg uiteen kunnen lopen. 

12. Wet open overheid implementatie
De Wet Open Overheid (WOO) regelt dat overheidsorganisaties informatie actief openbaar moeten maken, informatie opvraagbaar is en de informatiehuishouding op orde is. Met de komst van de wet is ook implementatie van de WOO nodig, hiervoor zijn door het Rijk incidentele middelen beschikbaar gesteld. Ook deze gelden zijn niet gelabeld. Het verzoek is om dit alsnog te doen en het ontstane tekort te dekken.

13. Projectmatig en programmatisch werken
Het programmatisch en projectmatig werken is een belangrijk thema binnen de organisatie-ontwikkeling. De opgaven waar we als gemeente mee te maken hebben, zijn steeds vaker complex en vragen om een samenhangende en doelgerichte/resultaatgerichte aanpak. Het programmatisch en projectmatig werken sluit daar als werkwijze goed op aan. Wij vinden het daarom belangrijk onze organisatie hierop (verder) te professionaliseren, zodat wij beter in staat zijn de maatschappelijke opgaven te realiseren.

Het professionaliseren van programmatisch en projectmatig werken is begonnen in 2024 met het uitwerken van een eerste aanpak en het kiezen van een methodiek voor programmatisch en projectmatig werken. Het programmatisch en projectmatig werken vraagt om een organisatie die daar goed op ingericht is qua processen, aansturing en samenwerking. Met de inzet van een kwartiermaker willen we deze manier van werken, door middel van een programmatische aanpak, borgen in de organisatie. Hiervoor is incidenteel in 2025 en 2026 €109.000 nodig

14. Organisatieontwikkeling
Op 1 januari 2024 zijn we gestart met een nieuwe organisatiestructuur, missie en visie, kernwaarden en kerncompetenties. We investeren veel tijd en aandacht in de ontwikkeling van het management en medewerkers. We beschouwen 2024 als het jaar van de opstartfase en de ontwikkeling loopt door tot en met 2025. Als gevolg hiervan gaan we in 2024 en 2025 verder inzetten op het eigen maken en actief invulling geven aan de kernwaarden en kerncompetenties in aansluiting op het traject van persoonlijk leiderschap en het implementeren van de resultaten van het Management Development traject voor leidinggevenden. Ook vitaliteit en werkdruk hebben onze aandacht. Om de organisatie verder door te ontwikkelen hebben we een budget nodig van € 75.000 in 2025, aflopend naar €50.000 in 2026 en €25.000 in 2027.

15 en 16. Lokale aanpak isolatie
Aanvullende middelen voor de gemeentelijke aanpak isolatie van woningen.

17. Inhuur personeel verkeer en vervoer
In 2026 wordt een nieuw Integraal Beheersplan Openbare Ruimte (IBOR) vastgesteld voor 2027 en verder. In 2025 en 2026 worden kosten gemaakt voor het opstellen van het IBOR en advisering die nog niet geraamd zijn.

18. Regio Zwolle - Regio Deal
De Regio Deal is een strategisch partnerschap tussen de Regio Zwolle en het Rijk, gericht op het versterken van de samenwerking tussen de overheid, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Voor de periode 2024-2028 heeft de regio Zwolle een Regio Deal van het Rijk gekregen, waarbij de overheid 30 miljoen euro investeert. De regionale partners kunnen hier in een aantal tranches aanvragen voor indienen, mits cofinanciering ingebracht wordt. In 2025 is de 2e en 3e ronde van de Regio Deal waarvoor wij een bijdrage doen van € 305.000, dit komt ten goede aan projecten die wij uitvoeren via Ruimte voor de Vecht.

19. GALA-gelden
Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is een initiatief van de Nederlandse overheid dat gericht is op het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor iedereen. Het akkoord is een samenwerking tussen gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met als doel om tegen 2040 een gezonde generatie te laten opgroeien in een gezonde leefomgeving. In 2026 ontvangt de gemeente Dalfsen voor 8 thema's vanuit het Gala gelden.

20. Lokale Hervormingsagenda - opleiding
De komende jaren wordt de agenda in het sociaal domein voor een belangrijk deel bepaald  door stelselhervormingen en de versterking van preventie en het voorliggende veld. De basis hiervoor is vastgelegd in het Integraal Zorg- en Welzijnsakkoord (IZWA) en de Hervormingsagenda Jeugd. Zij hebben als doel de zorg voor inwoners in het algemeen en specifiek voor jongeren en ouderen voor de toekomst inzetbaar en betaalbaar te houden. Daarvoor worden vanuit verschillende domeinen en met verschillende externe partijen regionaal coalities gesloten om met gezamenlijk inzet de beweging ‘naar de voorkant’ verder te brengen. Hieruit voortvloeiende beleids- en uitvoeringsactiviteiten vragen van de gemeente zowel regionale als lokale inzet.

21. Planvorming klimaatadaptatieplan en rioleringsplan
Het Gemeentelijk Rioleringsplan is aan actualisatie toe en wordt geïntegreerd met het Klimaatadaptatieplan. Planvorming wordt (deels) uitbesteed.

22. Programma volkshuisvesting
Op 16 oktober 2023 heeft de gemeenteraad een motie ingediend voor de evaluatie van de notitie inbreidingslocaties 2017. In december 2025 werd het Volkshuisvestingsprogramma (VHP) vastgesteld. Vanuit het VHP wordt voorgesteld een stedenbouwkundig onderzoek naar kansrijke inbreidingslocaties te doen (met inachtneming van de evaluatie notitie inbreidingslocaties 2024).
Eveneens vanuit het VHP: we verkennen een integrale gebiedsaanpak voor bepaalde (kwetsbare) buurten. Hierbij betrekken we alle relevante partners, zoals woningcorporaties, zorg- en welzijnspartijen en bewoners. Uiterlijk in 2029 evalueren we het VHP. Dit is een terugblik en bouwsteen voor het volkshuisvestingsprogramma 2030 t/m 2034.

23 en 24. Reserve Kulturhusen n.a.v. dMJOP
Bij de PPN is voorgesteld om een voorziening te vormen voor de verduurzaming van alle Kulturhusen t/m het jaar 2034. Achteraf is zuiverder om hier een bestemmingsreserve voor te vormen. De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de duurzaamheidsmaatregelen die er genomen moeten worden. In dit bedrag is nog geen rekening gehouden met de kosten voor (groot) onderhoud.

25. Eigen bijdrage WMO
Dit betreft een tweeledig verhaal. Allereerst is er vanuit het Rijk een correctie doorgevoerd op een eerdere circulaire. Een nieuwe regeling voor de WMO blijkt niet in 2026 in te gaan. Het gevolg van dit uitstel is dat wij als gemeente de verwachte baten met betrekking tot eigen bijdrage voor de WMO zelf moeten ramen. Dat betreft het deel ad. € 180.000.

26. Inruil materieel
In 2026 staan veel vervangingsinvesteringen gepland, hierbij wordt het oude materieel ingeruild en hiervoor is een baat begroot.

27. Rente uitstaande middelen schatkist
Door het uitstellen van geplande investeringen (o.a. langere aanbestedingsprocedures en levertijden) blijven beschikbare middelen langer op de rekening staan. Dit leidt tot incidentele renteopbrengsten.

28. 25-jarig bestaan gemeente Dalfsen
Op 1 januari 2025 is het 25 jaar geleden dat de gemeenten Dalfsen en Nieuwleusen fuseerden tot de huidige gemeente Dalfsen. In die 25 jaar zijn veel nieuwe ontwikkelingen in gang gezet. Ontwikkelingen die de gemeente hebben gebracht tot waar we nu staan. Een krachtige en vitale plattelandsgemeente waar het fijn wonen, werken en samenleven is. Het is goed om samen met inwoners, verenigingen en ondernemers terug te blikken op wat de gemeentelijke herindeling ons heeft gebracht, en misschien nog belangrijker wat het kompas voor de komende 25 jaar gaat worden. Wij willen dit organiseren op een soortgelijke wijze zoals we ook bij de 80 jarige bevrijding hebben gedaan.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 08:43:00 met de export van 10/07/2025 08:33:52