Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 5.403.127
€ 5.702.000
€ 3.960.000
Vreemd vermogen
€ 37.475.033
€ 40.449.000
€ 38.138.000
Resultaat
€ 632.927
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.046.603
€ 2.193.490
€ 2.339.400
Bron
Begroting 2026
Begroting 2025
Concept begroting 2026
Beleidsvoornemens
Veiligheidsregio IJsselland blijft in 2026 continu klaarstaan met kennis, mensen en middelen voor haar kerntaken: het versterken van veiligheid, risico's beperken waar het kan en incidenten bestrijden waar het moet. Er wordt geïnvesteerd in vakmanschap, samenwerking en flexibiliteit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Veiligheidsregio IJsselland heeft als doel om de veiligheid in IJsselland te versterken. Dit wordt onder andere gedaan door:
- Risicogericht werken als basis van het werk.
- Doorontwikkeling van de uitrukorganisatie: evenwichtig, op maat, dynamisch en flexibel.
- De crisisorganisatie is inzetbaar voor de klassieke crises, maar ook voor meer onvoorziene en langdurige crises.
- De veiligheidsregio werkt samen met haar partners aan het versterken van de weerbaarheid van de samenleving.Ontwikkelingen
In de Landelijke Agenda Crisisbeheersing is de koers op het gebied van risico- en crisisbeheersing uitgezet voor de komende zes jaar (2024-2029). De ambities zijn in deze agenda langs drie pijlers geformuleerd:
1. Versterken voorbereiding en paraatheid (inclusief voorbereiding op crisiscommunicatie).
2. Versterken van een weerbare samenleving (inclusief risicocommunicatie).
3. Bevorderen van kwaliteit en professionaliteit.Naast doelstellingen gerelateerd aan het versterken van onze weerbaarheid is in de landelijke agenda een aantal dreigingen genoemd waar bij de nadere uitwerking van activiteiten inhoudelijk rekening wordt gehouden:
- Klimaatverandering en natuurrampen
- Infectieziekten
- Energietransitie en ruimtelijke inrichting
- Militaire en geopolitieke dreigingen (inclusief hybride vormen)
- Continuïteit van vitale processen
- Digitale en technologische ontwikkelingen2026 brengt grote financiële uitdagingen door een korting van 10% op de BDuR-uitkering, voor Veiligheidsregio IJsselland gaat dat om circa 900.000 euro. Dit betekent dat de veilgheidsregio in 2026 kiest voor een lagere indexatie en het uitstellen van vacatures en investeringen in het materieel. Daarnaast wordt een deel van de beschikbare extra BDuR-gelden voor informatievoorziening en crisisbeheersing bevroren.
Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een actueel risico-profiel, waarop de bedrijfsmatige en operationele organisatie is gestoeld.
Op de meerjarenbegroting 2024-2027 is een externe toets uitgevoerd, waarbij de nodige risico's worden gesignaleerd in de P&C cyclus; deze zullen in de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel worden meegenomen. De resultaten van deze risicoanalyse worden periodiek geëvalueerd en opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing van de begroting en het jaarverslag. In deze paragraaf worden ook de financiële kengetallen vermeld die een indicatie geven van de financiële positie van de organisatie, waaronder de netto schuldquote, de solvabiliteitsratio en de structurele exploitatieruimte.
Deze maatregelen in het kader van de korting op de BDuR-uitkering zullen invloed hebben op de taken van de veiligheidsregio en zou onder andere kunnen leiden tot vertragingen in projecten en de extra taken in het kader van het verhogen van de maatschappelijke weerbaarheid komen in de knel.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 4.110.000
€ 2.495.000
€ 2.495.000
Vreemd vermogen
€ 12.419.000
€ 6.319.000
€ 6.054.000
Resultaat
€ 975.000
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.351.000
€ 1.437.00
€ 1.487.000
Bron
Jaarstukken 2024
Programmabegroting 2025
Programmabegroting 2025
Beleidsvoornemens
GGD IJsselland is een regionale gezondheidsdienst die zich inzet voor de publieke gezondheid van ruim 500.000 inwoners in elf gemeenten in de regio IJsselland. De organisatie is gevestigd in Zwolle en werkt als een gemeenschappelijk openbaar lichaam, opgericht door de deelnemende gemeenten: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle 1.
Taken en verantwoordelijkheden
GGD IJsselland voert zowel wettelijke als vrijwillige taken uit op het gebied van publieke gezondheid. Enkele kernactiviteiten zijn:Jeugdgezondheidszorg
Infectieziektebestrijding
Seksuele gezondheid
Rijksvaccinatieprogramma
Tuberculosebestrijding
Toezicht op kinderopvang en hygiëne
Gezondheidsbevordering en beleidsadvisering aan gemeenten
Forensische geneeskunde
Rampenbestrijding en crisisbeheersing (GHOR)Ontwikkelingen
CAO ontwikkelingen
Door autonome ontwikkelingen (o.a. salaris) zal de GGD de komende jaren een hogere bijdrag vragen van de betrokken gemeenten.Aanvullende jeugdzorg activiteiten in basispakket
De komende 1,5 jaar wordt gekeken welke activiteiten in het basispakket van de GGD gaan behoren. Op dit moment zijn hiervan de financiële consequenties nog niet concreet.Infectieziektenbestrijding
De GGD IJsselland dient aan de landelijke eisen conform IZB te voldoen. Op dit moment voldoet zij daar niet aan. Om hier aan te voldoen zijn er verschillende scenario's beschreven. De financiële consequenties zijn op dit moment nog niet concreet.Wet integrale suïcedepreventie
Deze wet gaat per 1 januari 2026 in. Er zijn landelijke middelen beschikbaar.Risico's
De financiële consequenties voor de gemeente Dalfsen zijn beschreven in een meerjarenbegroting.
Hierin is te zien dat er een grotere bijdrage vanuit Dalfsen wordt gevraagd. - Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 507.049
€ 316.000
€ 316.000
Vreemd vermogen
€ 7.656.734
€ 3.530.568
€ 3.440.780
Resultaat
€ 191.359
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.178.828
€ 1.178.288
€ 1.369.765
Bron
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Ontwerp begroting 2026
Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst verstrekt milieuvergunningen aan bedrijven, houdt toezicht op de naleving van milieuregels en handhaaft als milieuregels worden overtreden. Daarnaast adviseert de OD over energiebesparing, bodembescherming, geur- en geluidhinder, luchtkwaliteit, asbest, afvalverwerking en veiligheid. Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst kenmerkt. Onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom: Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
Ontwikkelingen
Op nationaal niveau is het Interbestuurlijk Programma voor de versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH vol in uitvoering. De Omgevingsdienst werkt op termijn (2026-2028) met een zorgvuldig groeipad naar een gerealiseerde robuuste taakuitvoering in 3 jaar. In 2026 voldoet de taakuitvoering aan het minimale uitvoeringsniveau (blauwe spoor). Om vervolgens in 2028 te voldoen aan de landelijke robuustheid (rode spoor). Voor de financiering van het rode spoor volgt op 1 oktober 2025 een gesprek Directeur Generaal milieu Afke van Rijn. Naast het robuustheidsprogramma zijn er in 2026 verschillende ontwikkelingen die centraal staan, energie en duurzaamheid, circulaire economie, bodem en water etc.
Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Door efficiënt om te gaan met de aanwezige capaciteit probeert de Omgevingsdienst te voldoen aan de verwachtingen van haar deelnemers. Door de toenemende druk op de organisatie is er onvoldoende aandacht voor innovatie van de Omgevingsdienst en staat het opleidingsprogramma onder druk.
In 2027-2028 wordt extra structureel budget gevraagd. Dit budget heeft betrekking op:
• Strafrechtelijke handhaving en bodemtoezicht;
• Instellen van een structureel innovatiebudget van 1% van de begroting;
• Ophogen van het opleidingsbudget van 3% van de loonsom. - Verbonden partij
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Naam
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 2.281.000
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.110.000
€ 4.522.000
n.n.b.
Resultaat
€ 2.281.000
€ 0
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 495.361
€ 493.000
€ 501.000
Bron
Jaarrekening 2024 GBLT
Conceptbegroting 2026
Conceptbegroting 2026
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
Missie - We verzorgen het hele lokale belastingproces voor onze deelnemende waterschappen en gemeenten. Dat doen we met aandacht voor de maatschappelijke vraagstukken en met een zo hoog mogelijke service voor onze klanten.
Visie - GBLT maakt zich sterk voor goede uitvoering van lokale belastingen: eenvoudig als het kan, persoonlijk als het nodig is.
Strategie - Wendbare organisatie, Aantoonbare datakwaliteit, Klantdienstverlening, Dienstverlening opdrachtgevers, Sociaal gezicht, Lerende organisatie.Ontwikkelingen
Per 1-1-2025 zijn de gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling. Voor alsnog zijn er geen berichten over verdere uitbreiding.
Risico's
Het grootste risico betreft geen tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. Gelet op de huidige situatie wordt dit risico als laag ingeschat.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoering organisatie Collectie Overijssel
Naam
Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoering organisatie Collectie Overijssel
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 3.276.000
€ 1.692.000
€ 974.000
Vreemd vermogen
€ 1.392.000
€ 1.187.000
€ 1.188.000
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
€ 0
€ 10.000
Bron
Begroting 2026
Begroting 2026
Begroting 2026
Beleidsvoornemens
In het meerjarenbeleidsplan Duurzaam Innoveren (2025-2028) heeft Collectie Overijssel de ambitie uitgesproken dat zij wil uitgroeien tot de collectie-beherende organisatie in Overijssel waar iedereen drempelloos toegang heeft tot diverse soorten Overijsselse erfgoedcollecties, fysiek en digitaal. Ook in 2026 blijft Collectie Overijssel aan die ambitie werken, waarbij ze het accent leggen op duurzaam innoveren, zowel waar het gaat om haar organisatie en huisvesting als om beheer en digitale ontsluiting van de collectie.
Ontwikkelingen
De pijlers zijn als volgt:
- Presteren en continu verbeteren (KPI ontwikkeling en vitaliteit)
- Digital first en klantgericht (Digitaliseren & dataficeren en klanttevredenheidsonderzoek)
- Sterker partner in het netwerk (Kennisdeling, samenwerken en toetredingen tot de GR Collectie Overijssel)
- Innovatie (Kunstmatige intelligentie)Risico's
Voor wat betreft de kosten vormt de inflatieontwikkeling een onzekere factor, die Collectie Overijssel aandachtig blijft volgen. Specifiek en cruciaal punt voor de planperiode is de ontwikkeling van centralisatie van onze huisvesting in een duurzaam Collectiecentrum Overijssel, aan de Hanzeweg in Deventer. Dit doen wij samen met diverse bestaande en wellicht ook nieuwe partners, omdat we geloven in de kracht van het efficiënt en kwalitatief hoogstaand bundelen van kennis en faciliteiten.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 32.444
€ 40.135
€ 41.402
Bron
Realisatie gemeente Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek richt zich op het (verder) ontwikkelen van digitalisering, effectiever en efficiënter handhaven om zo mogelijk schrijnende situaties te voorkomen. Zij zet zich in op meer preventief handhaven. De sociale recherche heeft naast zijn primaire functie als toezichthouder en Boa, ook een adviserende en voorlichtende taak voor de regiogemeenten.
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo. De uitvoering van de sociale recherche is in handen van de gemeente Zwolle.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
€ 74.941
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 83.880
€87.793
€ 85.922
Bron
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2026
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten. Het RSJ draagt zorg voor de doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Daarbij is er aandacht voor landelijke ontwikkelingen, zoals de Hervormingsagenda jeugd.
Met ingang van 2026 wil het RSJ onderdeel worden van de GGD IJsselland. Indien alle gemeenteraden instemmen met deze fusie, dan wordt de begroting RSJ onderdeel van de begroting van de GGD.Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, of ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering Ons (SSC Ons)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering Ons (SSC Ons)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 2.160.697
€ 1.900.000
€ 1.900.000
Vreemd vermogen
€ 17.081.257
€ 13.600.000
13.300.000
Resultaat
€ 1.686.573
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.656.775
€ 2.949.000
€ 3.158.000
Bron
Begroting 2024 SSC Ons (incl. begrotingswijziging 2025
Begroting 2025 SSC Ons
Ontwerpbegroting 2026 SSC Ons
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. En daarnaast doorontwikkeling van de samenwerking met de deelnemers van ONS.
Ontwikkelingen
SSC Ons hanteert drie pijlers die uitgewerkt zijn in de begroting 2026:
- Hoge kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening met de beste prijs-kwaliteitsverhouding
Hoge kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening met de beste prijs-kwaliteitsverhouding
. De klanttevredenheid blijft goed scoren. Dit moet echter wel vastgehouden worden. Daarnaast merken we ook dat er een grotere vraag ontstaat naar een aantal producten en diensten, mede als gevolg van groei van de deelnemers (zowel in gebruikers als gevraagde oplossingen). - Sterk partnerschap.
Sterk partnerschap.
De tweede pijler is gericht op de samenwerking tussen de partners onderling en de samenwerking met Ons. De gezamenlijke aspiratie op bedrijfsvoering, vastgesteld in 2025, helpt hierin richting te geven. De elementen uit deze visie vormen het fundament waarop we verder bouwen: met een duidelijke koers,
gedeelde taal en ruimte voor maatwerk per organisatie.
- Transformatie bedrijfsvoering.
Transformatie bedrijfsvoering.
De technologische ontwikkelingen gaan snel. We willen hierop blijven inspelen, dit vraaagt om een innovatieve aanpak. Hierbij zijn ook thema's relevant als digitale autonomie, toepassing van AI, inzet van Identity & Acces Management en toepassing van datagedreven werken. - Aantrekkelijke organisatie.
Aantrekkelijke organisatie.
Een aantrekkelijke en professionele organisatie resulteert in tevreden medewerkers en goede processen om hoge kwaliteit dienstverlening te kunnen leveren. Hierbij spelen vraagstukken als hoe om te gaan met de arbeidsmarkt, maar ook hoe een goede werkgever te zijn op bijv. een thema als vitaliteit.
Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Denk bijvoorbeeld aan risico's als cybercrime, security etc. Daarbij hebben we te maken met een arbeidsmarkt die veroorzaakt dat minder uitvoeringskracht kan worden georganiseerd dan in het verleden. In de begroting van SSC Ons zijn de risico’s weergegeven die voortvloeien uit de halfjaarlijkse update. De top 5 (voor 2026) is:
- Cybercrime
- ContinuÏteit van dienstverlening op sleutelposities en kennisverlies
- Hoge inkoopprijzen en niet (tijdig) beschikbaar van materialen
- ICT projecten worden niet conform planning en binnen budget afgerond
- ICT dienstverlening is niet (meer) mogelijk door technische of facilitaire oorzaak
- Hoge kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening met de beste prijs-kwaliteitsverhouding
Stichting
- Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.395.074
€ 3.258.168
€ 3.203.593
Bron
Realisatie 2024
Prognose gemeente Dalfsen
Prognose gemeente Dalfsen
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en – voor maximaal 2 jaar – voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 4,8 miljard
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 123 miljard
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 294 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
BNG Bank wil maximale impact maken op de samenleving. Dat is hun drijfveer. Ze staan daarbij naast hun klanten en willen hen met financiering helpen hun maatschappelijke doelen te realiseren.
Ontwikkelingen
De BNG Bank streeft ernaar om koers te houden ondanks de turbulentie om hen heen. Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor hun strategie. Zij zullen zich blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van hun leningportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. Zij doen dat samen met hun klanten. Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van hun mensen en in het optimaliseren van processen.
Risico's
Door de genoemde turbulentie om hen heen is het risico aanwezig dat gestelde doelen of voorgenomen ontwikkelingen niet gehaald worden.
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG. - Verbonden partij
Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 714 mln
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.685 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 35 mln
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
De kerntaak van Vitens is de zorg voor een voldoende en duurzame uitvoering van de openbare drinkwatervoorziening binnen een distributiegebied.
Ontwikkelingen
Voor het realiseren van de kerntaak van Vitens heeft Vitens een strategie ontwikkeld (Elke druppel duurzaam) die mede is samengesteld uit de jaarplannen van de verschillende bedrijfsonderdelen. In deze strategie zijn 5 strategische doelen opgenomen:
1. Wij zorgen voor voldoende en schone bronnen
2. Wij zorgen voor een veerkrachtige infrastructuur
3. Wij zorgen voor een betrouwbare drinkwateroperatie
4. Wij maken een positieve impact op mensen
5. Wij maken een positieve impact op de natuurRisico's
In het integraal bedrijfsplan 2024-2028 omschrijft Vitens een 7-tal strategische bedrijfsrisico's welke van invloed kunnen zijn op het behalen van de strategische doelen.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen.De gemeente Dalfsen bezit 34.746 gewone aandelen (0,601%).
- Verbonden partij
Wadinko N.V.
Naam
Wadinko N.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 85.006.904
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 10.249.145
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 3.582.765
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarveslaggeving 2024
Beleidsvoornemens
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe. Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis managementondersteuning.
Ontwikkelingen
Wadinko verstrekt risicokapitaal, neemt substantiële minderheidsbelangen in bedrijven en ondersteunt hen met kennis, managementondersteuning, netwerken en achtergestelde ondernemersleningen. De focus ligt op continuïteit van de participaties. Verder blijft Wadinko een impuls geven aan de kwaliteit van ondernemerschap en het ontwikkelen en behoud van talent in haar werkgebied met WIMM en WRS.Finance. Met Perron038 faciliteert Wadinko mede de innovatieve maakindustrie in de regio.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Enexis Holding N.V.
Naam
Enexis Holding N.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 5.538 mln
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.949 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 254 mln
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Enexis is een regionale netbeheerder die huishoudens en bedrijven in Groningen, Drenthe. Overijssel, Limburg en Noord Branbant van hun netwerk voorziet van electriciteit en gas.
Ontwikkelingen
In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening. Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied.
In het strategisch plan is verder gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:- Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe. - Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten. - Klanten weten wat ze aan ons hebben.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties
Risico's
Enexis vermeld in haar jaarverslag een aantal materiële thema's met daarbij de kans en risico van dat thema.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
- Verbonden partij
ROVA Holding N.V.
Naam
ROVA Holding N.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 44.169.000
€ 44.297.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 63.717.000
€ 75.260.000
n.n.b.
Resultaat
€ 3.375.000
€ 5.097.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.302.191
€ 2.381.102
n.n.b.
Bron
jaarrekening 2024
Begroting 2025
n.n.b.
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2025 tot 2030. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2026
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio. In de Tweede Kamer wordt gediscussieerd over het instellen van een plastic heffing om de vervuiling door plastics zwaarder te belasten. Mocht dit komen, dan schat ROVA dat dit een impact kan hebben van €20 tot €30 per inwoner.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij
CSV Amsterdam B.V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 8.580.202
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.572
€ 0
n.n.b.
Resultaat
€ 8.095.853
€ 0
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Opgave CSV Amsterdam BV
Opgave CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
De gerechtelijke procedure met de Belastingdienst over de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting is eind 2024 geëindigd, en er zijn geen openstaande rechten of verplichtingen meer voortvloeiend uit deze transactie. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2025 is unaniem besloten tot de ontbinding en liquidatie van CSV Amsterdam B.V.
Ontwikkelingen
De verwachting is dat in 2026 CSV Amsterdam B.V. niet meer zal bestaan.
Risico's
Omdat de bedrijfsvoering binnen CSV Amsterdam B.V. is gestaakt en is besloten tot liquidatie, is het risico verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
n.n.b.
Resultaat
€ 0
€ 0
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Opgave PBE BV
Opgave PBE BV
Beleidsvoornemens
Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele
verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. Het bestuur van de vennootschap treft op moment van het schrijven van dit memo voorbereidingen voor het definitief opheffen van de vennootschap en om de resterende liquide middelen na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 september 2024 uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Ontwikkelingen
Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV (identieke aandeelhouders). Deze kapitaalstorting zal worden verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV. In bovengenoemde cijfers is deze verrekening meegenomen.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 60.360.000
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 63.639
€ 67.090
n.n.b.
Bron
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Beleidsvoornemens
De Vereniging heeft ten doel te werken aan een krachtige lokale overheid door agenderend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven. De Vereniging ondersteunt haar leden met belangenbehartiging, netwerken en dienstverlening. Dat doet zij collectief, in groepen en individueel bij de vervulling van bestuurs-, uitvoerings- en overige taken. Ook ondersteunt de Vereniging haar leden bij de organisatie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Eigen vermogen
€ 43.021
n.n.b
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
4.436.000
€ 5.097.000
€ 4.542.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.339.622
€ 2.537.000
n.n.b.
Bron
jaarrekening 2024
begroting 2025
begroting 2025
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.