Wat willen wij bereiken?

Dienstverlening en Burgerzaken

Burgerzaken    

Wat te bereiken?

  • Betere (digitale) dienstverlening aan onze bewoners.

Wat gaan we er voor doen?

  • We gaan het online aanvragen van reisdocumenten mogelijk maken. Inwoners kunnen dan vanuit huis, in plaats van op het gemeentehuis hun aanvraag starten;
  • We onderzoeken hoe wij de dienstverlening naar uitvaartondernemers kunnen verbeteren, zodat zij 24 uur per dag een uitvaart kunnen plannen;
  • Wij garanderen een afspraak mogelijkheid bij Burgerzaken binnen drie werkdagen.

Hoe meten we dat?

  • Middels de Burgerpeiling "waarstaatjegemeente.nl". Deze wordt in 2027 uitgevoerd;
  • Op basis van het uitvoeringsprogramma bij de visie dienstverlening worden nog andere indicatoren bepaald.

Dienstverlening  

Wat te bereiken?

  • De inwoners en ondernemers van de gemeente Dalfsen staan centraal. Daarom kiezen we voor een persoonlijke benadering in een digitale omgeving en realiseren ons dat dit niet voor iedereen passend is en leveren we maatwerk, waarbij we vraagstukken integraal oppakken. We vragen een actieve rol van onze inwoners en ondernemers. We waarderen initiatieven, we bieden ruimte en denken mee. Dit doen we vanuit onze Dalfser missie: samenleven, samenwerken, samenhang;
  • Persoonlijke dienstverlening aan inwoners en ondernemers staat centraal, blijft altijd mogelijk en wordt gewaardeerd;
  • Kwaliteit van de dienstverlening staat voorop.

Wat gaan we er voor doen?

  • Wij communiceren zoveel mogelijk op B1- niveau;
  • Wij sluiten aan bij de landelijke digitale ontwikkelingen op het gebied van Burgerzaken.

Hoe meten we dat?

  • Middels de Burgerpeiling "waarstaatjegemeente.nl". Deze zal in 2027 weer plaatsvinden;
  • Op basis van het uitvoeringsprogramma bij de visie dienstverlening zullen nog andere indicatoren bepaald worden.

Indicatoren

Indicator

Bron

Nulmeting

2026

2027

2028

2029

Digitale dienstverlening afgezet tegen benchmark

dashboard dienstverlening software leverancier

75% (2021)

90%

90%

90%

90%

Kwaliteit BRP

Kwaliteitsmonitor BZK

96,8% (2021)

98%

98%

98%

98%

kwaliteit reisdocumentenproces

Kwaliteitsmonitor BZK

96,2% (2021)

98%

98%

98%

98%

Indicator

Bron

Nulmeting

2026

2027

2028

2029

Burgerpeiling:  waardering alle inspanningen van de gemeente

waarstaatjegemeente.nl

6,8 (2023)

7,00

7,00

7,00

7,00

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 08:43:00 met de export van 10/07/2025 08:33:52