Cultuur (Cultuurbeleid)
Wat te bereiken? | - De gemeente Dalfsen zet de komende jaren cultuur sterker in als middel tegen eenzaamheid en om sociale samenhang te bevorderen. We bouwen voort op de kracht van culturele activiteiten die ontmoeting en persoonlijke ontwikkeling stimuleren. We houden cultureel erfgoed levend, door het samenwerken met inwoners aan de beweging DNA van Dalfsen 2.0
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | 1. Cultuur inzetten voor preventie en maatschappelijke impact We maken afspraken met culturele organisaties over hun bijdrage aan het preventiebeleid. We ondersteunen hen met kennis, netwerken en – waar mogelijk – financiële middelen. Er is extra aandacht voor initiatieven die cultuur verbinden met zorg, welzijn en onderwijs. 2. Blijven inzetten op cultuureducatie We versterken cultuureducatie structureel in het onderwijs, zodat ieder kind zich breed kan ontwikkelen en zich verbonden voelt met de gemeenschap. 3. Erfgoed levend houden De Stichting Website DNA van Dalfsen beheert de website www.dnavandalfsen.nl sinds 2021 en heeft daarnaast de taak het DNA-gevoel levend te houden. In de komende tijd inspireren en ondersteunen we de stichting bij het organiseren van activiteiten op het gebied van het beleven van cultuur en historie en tot aanvulling en uitbreiding van de website met nieuwe thema’s en projecten gericht op het DNA van Dalfsen. |
|---|
Hoe meten we dat? | Door het meten van de deelnamegraad, websitebezoek, media-aandacht, tevredenheidsonderzoek scholen/leerlingen. |
|---|
Cultuur (Bibliotheekbeleid)
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten:
- dienen onze bibliotheekvoorzieningen toegankelijk en bereikbaar te zijn;
- vergroten we de toegankelijkheid van informatie, de basisvaardigheden en financiële mogelijkheden voor onze inwoners om mee te doen.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Bibliotheek en gemeente werken in 2026 samen aan een nieuw beleidsplan in het kader van de zorgplicht voor bibliotheken.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Door deelname aan verschillende werkgroepen wordt het bibliotheekwerk volledig opgenomen in de indicatoren voor het kwaliteitskompas (behorend bij het preventiebeleid).
|
|---|
Kulturhusen
Wat te bereiken? | - De Kulturhusen werken aan hun maatschappelijke opdracht: het versterken van de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeenschappen en inwoners door het maatschappelijk, cultureel en sportief klimaat in onze gemeente te activeren;
- De Kulturhusen zijn toekomstbestendig.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - We stellen passende subsidievoorwaarden;
- We spreken in elk accountgesprek over hoe het Kulturhus werkt aan de maatschappelijke opdracht.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - We hanteren de kengetallen methodiek om de exploitatie te monitoren;
- We toetsen de subsidievoorwaarden.
|
|---|
Sport
Wat te bereiken? | - In 2026 wordt vorm en inhoud gegeven aan het bredere uitvoeringsprogramma sport, bewegen en gezondheid.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma door:
- Inzet van coördinatoren sport & gezonde leefstijl middels de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC-Regeling);
- Inzet van beweegconsulent senioren (middels BRC-regeling).
- Borgen van thema’s uit het lokaal sportakkoord 2.0;
- Samenwerken met lokale, maatschappelijke organisaties.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Via onder andere de GGD monitor en de Brede Regeling Combinatiefunctionaris (BRC) monitor op maat;
- Met de indicatoren vanuit het kwaliteitskompas;
- Uitgevoerde activiteiten worden vanuit het kwaliteitskompas gemonitord op bereik, effect en tevredenheid.
|
|---|
Bestaanszekerheid
Wat te bereiken? | - Wij vergroten de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners;
- Wij bereiken inwoners en kinderen die gebruik mogen maken van de regelingen (kindregeling, ouderenregeling en minimaregelingen);
- Alle inwoners ontvangen tijdig passende hulp bij het niet kunnen rondkomen en het oplossen van problematische schulden;
- Vergroten van het vertrouwen van de inwoners in de overheid en onze schuldhulpverlening.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - We stimuleren het gebruik van de regelingen (kindregeling, ouderenregeling en minimaregelingen) door inzet op communicatie en samenwerking met partners;
- We maken gebruik van de informatiepunten om inwoners goed voor te lichten over de ondersteuningsmogelijkheden;
- We bieden preventieve activiteiten aan zoals cursussen om de financiële zelfredzaamheid van de inwoner te vergroten;
- We gebruiken vroegsignalering om schulden te voorkomen.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Op basis van het gebruik van de regeling;
- Het aantal huishoudens met bewindvoering via de bijzondere bijstand.
|
|---|
Inkomen (Participatiewet)
Wat te bereiken? | - We bieden inkomensondersteuning op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ aan inwoners die daarop aangewezen zijn. Vanaf de start zetten we in op de vergroting van de (financiële) zelfredzaamheid van de inwoner.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - We zetten maximaal in op de re-integratie in betaald werk van onze inwoners, zodat zij zoveel mogelijk voorzien in eigen inkomen en financieel zelfredzaam worden;
- Onze inspanning hiervoor wordt beschreven onder Participatie in het programma Samen Werken.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - het aantal bijstandsuitkeringen blijft in lijn met de trend van het landelijk gemiddelde;
- 30% van de instroom is na 12 maanden weer (betaald) aan het werk;
- maximaal 25% van de uitkeringsgerechtigden ontvangt langer dan vier jaar een uitkering.
Indicatoren zijn opgenomen onder het beleidsveld Participatie bij Samen Werken. |
|---|
Integratie vergunninghouders (Inburgering)
Wat te bereiken ? | - Inburgeraars bereiken het voor hen hoogst haalbare taalniveau en doen naar vermogen mee in de samenleving;
- Om de zelfredzaamheid te vergroten, is minimaal 85% van de inburgeraars die de Z-route (leerroute inburgering) volgen, binnen 6 maanden na start van de leerroute gestart met een participatietraject (participatieplaats, vrijwilligerswerk, taalstage) als opstap naar betaald werk.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - In samenwerking met taalscholen, maatschappelijke organisaties en werkgevers zorgen voor een taalrijke leer- en werkomgeving;
- Goede regie voeren op het inburgeringsproces van statushouders met behulp van het PIP (persoonlijk Plan Inburgering en Participatie);
- De opbrengsten vanuit de evaluatie van het uitvoeringsplan inburgering meenemen in de doorontwikkeling van de uitvoering.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Registraties in de module inburgering.
|
|---|
Integratie vergunninghouders (Huisvesting statushouders)
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten en voor alle doelgroepen woningen te realiseren, streven we ernaar om de taakstelling voor de huisvesting van statushouders te realiseren.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - We maken prestatieafspraken met woningcorporaties over de huisvesting van statushouders.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en registratie COA.
|
|---|
Opvang Oekraïense vluchtelingen
Wat te bereiken? | - We leveren een bijdrage aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen welke als gevolg van de oorlog met Rusland onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van Oekraïense ontheemden (RTB) vallen. Daartoe heeft de gemeente een inspanningsverplichting.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het organiseren van voldoende opvangplaatsen in de gemeente Dalfsen.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en regionale en landelijke registraties.
|
|---|
Participatie (Opvang van asielzoekers)
Wat te bereiken? | - We geven uitvoering aan het verdeelbesluit op basis van de Spreidingswet
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het organiseren van duurzame opvangplaatsen voor asielzoekers (AZC Dalfsen).
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en registratie COA.
|
|---|
Jeugdwet
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten streven we ernaar dat:
- Jeugdigen veilig en gezond opgroeien, waarbij hulp wordt geboden via algemene voorzieningen en waar dit niet passend is wordt tijdige en passende specialistische jeugdhulp geboden.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Geïndiceerde jeugdhulp:
- Waar nodig wordt geïndiceerde, specialistische jeugdhulp ingezet op basis van de Jeugdwet. Deze jeugdhulp wordt regionaal ingekocht.
- In aansluiten op de Hervormingsagenda Jeugd (Hva) wordt veel ingezet op het versterking van de lokale teams.
- Lokale Hervormingsagenda:
- Het uitbreiden van de functie van jeugdondersteuner, met als aandachtsgebied onderwijs.
- We versterken de lokale teams, door het werken aan casusregie en versterken van de professionaliteit van consulenten.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Via het regionaal monitoringssysteem houden we zicht op het aantal indicaties en de kosten;
- Door cliënttevredenheidsonderzoeken Jeugd wordt gekeken in hoeverre de geboden hulp voldoet aan de hulpvraag. Daarbij wordt ook gekeken naar de kwaliteit van de geleverde jeugdhulp. Over de resultaten van cliënttevredenheidsonderzoeken wordt separaat gerapporteerd.
|
|---|
Lokale toegang / Brede Toegang
Wat te bereiken? | - Een belangrijke basis van preventief werken vormt het zodanig ondersteunen van inwoners bij het eerste contact, dat deze algemene voorzieningen voldoende handvatten bieden voor ondersteuning bij problemen. Als er zwaardere ondersteuning nodig is, maken we een goede beoordeling van de situatie en zetten we gericht de juiste ondersteuning in.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Implementatie van het advies beschreven door de projectleider Brede Toegang;
- Bredere openstelling van de Informatiepunten in de verschillende kernen realiseren;
- Het door ontwikkelen van het digitale informatiepunt.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - De openstelling vergelijken met eerdere jaren;
- Middels data van het digitale informatiepunt.
|
|---|
Preventie
Wat te bereiken? | - Het preventiebeleid is ingegaan per 2022. Het is opgesteld vanuit de gedachte van Positieve gezondheid en bevat de volgende hoofddoelen:
- Inwoners leven in een gezonde leefomgeving;
- Inwoners zijn zelfredzaam;
- Inwoners maken deel uit van een vitale gemeenschap.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Als gemeente pakken we een regisserende en faciliterende rol. De uitvoering is bij het voorveld neergelegd: zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beleid;
- Vanuit landelijke kaders Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is lokaal een plan van aanpak geschreven voor de periode 2023- 2026. Met het uitvoeren van het plan van aanpak GALA wordt, binnen verschillende thema’s, integraal gewerkt aan de beschreven ambities en landelijke doelstellingen en is aansluiting gezocht bij het lokale preventiebeleid;
- De doelstellingen van zowel het huidige preventiebeleid en GALA zijn geconcretiseerd naar maatschappelijke resultaten. Via de methodiek van het kwaliteitskompas werken lokale professionals uit het voorveld samen met beleidsadviseurs van de gemeente samen aan het behalen hiervan;
- In 2026 gaan we deze lokale samenwerking versterken en verder doorontwikkelen;
- In 2026 wordt het huidige preventiebeleid geëvalueerd en herijkt.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Vanuit de methodiek van het kwaliteitskompas zijn per werkgroep indicatoren benoemd. De voortgang wordt door de stuurgroep gemonitord;
- De activiteiten en interventies welke door de werkgroepen ingezet worden gemonitord middels de methodiek van het kwaliteitskompas. Dit op de thema’s effect, bereik en tevredenheid.
|
|---|
Publieke gezondheid
Wat te bereiken? | - Voor Publieke Gezondheid hanteren we de doelstellingen vanuit het preventiebeleid:
- inwoners leven in een gezonde leefomgeving;
- inwoners zijn zelfredzaam;
- inwoners maken deel uit van een vitale gemeenschap.
- De activiteiten en interventies welke door de werkgroepen ingezet worden gemonitord middels de methodiek van het kwaliteitskompas. Dit op de thema’s effect, bereik en tevredenheid.
Werkgroepen komen de voortgang binnen de werkgroep presenteren aan de stuurgroep voorveld. |
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Als gemeente pakken we een regisserende en faciliterende rol. De wettelijke taken Publieke Gezondheid worden door de GGD uitgevoerd. Daarnaast voert de GGD enkele aanvullende taken uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg. De overige taken -net als de uitvoering van het preventiebeleid- belegd bij het voorveld.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - GGD monitor en GGD jaarverslag;
- Accounthoudergesprekken GGD;
- Sturingsrapportages in regionale overleggen;
- Vanuit de methodiek van het kwaliteitskompas zijn per werkgroep indicatoren benoemd. De voortgang wordt door de stuurgroep gemonitord;
- De activiteiten en interventies welke door de werkgroepen ingezet worden gemonitord middels de methodiek van het kwaliteitskompas. Dit op de thema’s effect, bereik en tevredenheid.
|
|---|
Wmo
Wat te bereiken? | - Het voor de inwoners mogelijk maken om zo lang mogelijk op een prettige manier zelfstandig te blijven wonen, waarbij voldoende sociale voorzieningen in de nabijheid zijn. De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing;
- Om de zelfredzaamheid te vergroten streven we ernaar dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig wonen of thuis zo lang mogelijk worden opgevangen (ouderen en jongeren) en de taakstelling van beschermd thuis te realiseren;
- Om de vitaliteit van de gemeenschap te versterken stimuleren we dat inwoners bijdragen aan hun gemeenschap.
|
|---|
Wat gaan we er voor doen? | - Doorontwikkelen en opschalen indicatieloze voorzieningen dagbesteding;
- Doorontwikkelen beschermd wonen naar Beschermd Thuis (lokaal plan Beschermd Thuis);
- Aanjagen passende wooninitiatieven t.b.v. Beschermd Wonen/Beschermd Thuis;
- Uitvoeren van terugroepactie hulpmiddelen.
|
|---|
Hoe meten we dat? | - Cliënttevredenheidsonderzoeken Wmo, waarbij wordt gekeken in hoeverre de geboden ondersteuning voldoet aan de hulpvraag en waarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de geleverde ondersteuning. Hierover wordt separaat gerapporteerd;
- Blijvende monitoring op de cijfers van het aantal voorzieningen en de kosten hiervan;
- Monitoren in- en uitstroom in Beschermd Wonen en Beschermd Thuis;
- Monitoren effecten passende wooninitiatieven op wachtlijst Beschermd Wonen.
|
|---|