Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste verschillen op beleidsveld niveau.
Burgerzaken
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 120.000
- Software en licenties;
- Verhogen leges huwelijken/partnerschappen;
- Doorbelasting formatie Contentbeheer.
Openbare orde en veiligheid
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 212.000
- Bijdrage veiligheidsregio;
- Advieskosten toepassing alcoholwet;
- Actualisatie budgetten.
Verkeer en vervoer
Ontwikkelingen uit PPN, voordeel € 50.000
- MJOP verlichting.
Monumenten en archeologie
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 40.000
- Erfgoedbeleid.
Openbaar groen
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 3.000
- Spelen, bewegen, ontmoeten;
- MJOP openbaar groen.
Ruimtelijke ordening
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 250.000
- Programma Landelijk gebied;
- Gebiedsbeleid.
Afval
Autonome ontwikkelingen, baten
Opbrengst zwerfafval, nadeel € 75.000 (structureel)
Een eerder gemaakte inschatting over de opbrengsten van het inzamelen van zwerfafval is te optimistisch gebleken. Dit is naar beneden bijgesteld.
Milieu
Ontwikkelingen uit PPN, nadeel € 205.000
- Plan Robuuste Omgevingsdienst IJsselland.
Autonome ontwikkelingen, lasten
Planvorming klimaatadaptatieplan en rioleringsplan, nadeel € 75.000 (incidenteel)
Het Gemeentelijk Rioleringsplan is aan actualisatie toe en wordt geïntegreerd met het Klimaatadaptatieplan. Planvorming wordt (deels) uitbesteed. In de perspectiefnota is krediet aangevraagd voor de uitvoering hiervan, echter is het door de BBV niet toegestaan om dit via een krediet te regelen. Daarom nemen we hem op deze manier mee als budgetaanvraag en niet als krediet.
Formatie opgave, nadeel € 101.000 (structureel)
Om de continuïteit en kwaliteit van de uitvoering binnen het ruimtelijk domein te waarborgen, is het noodzakelijk om de beschikbare formatie aan te passen aan de actuele opgave en werkdruk. In dit kader wordt voorgesteld om de formatie structureel uit te breiden met een bedrag van € 101.000. Deze toevoeging is bedoeld om de formatie op het juiste niveau te corrigeren, zodat deze weer in lijn is met de eerder beoogde inzet en de actuele uitvoeringsbehoefte. Hiermee wordt geborgd dat de organisatie voldoende capaciteit heeft om de gestelde ambities en taken adequaat te realiseren.
Begraafplaatsen
Ontwikkelingen uit PPN, voordeel € 54.000
- Verhogen leges begraven;
- Aanvullende kosten begraafplaats Nieuwleusen.
Wonen en bouwen
Autonome ontwikkelingen, lasten
Omgevingsvergunning bouwen, nadeel € 156.000 (structureel)
Door de verschuiving van vergunningplicht naar meldingsplicht vervalt een deel van de vergoeding van de werkzaamheden en daardoor hebben we structureel minder legesinkomsten.
We vragen daarnaast minder advies bij externe ketenpartners en hebben daardoor ook minder advieskosten. Omdat we advieskosten doorberekenen aan de initiatiefnemers is dit kostenneutraal.
Volkshuisvesting - onderzoek inbreidingslocaties en evaluatie, nadeel € 35.000 (incidenteel)
In december 2025 werd het Volkshuisvestingprogramma (VHP) vastgesteld. Vanuit het VHP wordt voorgesteld een stedenbouwkundig onderzoek naar kansrijke inbreidingslocaties te doen (met inachtneming van de evaluatie notitie inbreidingslocatie 2024). In de perspectiefnota is krediet aangevraagd voor de uitvoering hiervan, echter is het door de BBV niet toegestaan om dit via een krediet te regelen. Daarom nemen we hem op deze manier mee als budgetaanvraag en niet als krediet.
Mutatie reserves
Voor de onttrekkingen uit de reserves verwijzen wij u naar de bijlage reserves en voorzieningen in hoofdstuk 4.
Uitsplitsing naar beleidsvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | Verschil | Verschil |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1000 | 2025 | 2025 | 2025 | 2026 | 2026 | 2026 | Lasten | Baten | Saldo |
Burgerzaken | -1.519 | 629 | -890 | -1.726 | 642 | -1.084 | -208 | 14 | -194 |
Openbare orde en veiligheid | -3.533 | 103 | -3.430 | -3.755 | 101 | -3.654 | -222 | -2 | -224 |
Verkeer en vervoer | -3.687 | 184 | -3.503 | -3.884 | 183 | -3.701 | -197 | -1 | -198 |
Monumenten en archeologie | -73 | 18 | -55 | -69 | 17 | -52 | 4 | -1 | 3 |
Openbaar groen | -3.170 | 224 | -2.945 | -3.115 | 204 | -2.911 | 55 | -20 | 34 |
Ruimtelijke ordening | -2.610 | 125 | -2.485 | -2.297 | 125 | -2.172 | 314 | 0 | 314 |
Riolering | -1.775 | 2.254 | 478 | -1.778 | 2.255 | 476 | -3 | 1 | -2 |
Afval | -2.912 | 3.824 | 912 | -3.161 | 3.865 | 703 | -249 | 41 | -208 |
Milieu | -1.693 | 0 | -1.693 | -2.038 | 40 | -1.998 | -345 | 40 | -305 |
Klimaat en duurzaamheid | -1.823 | 1.501 | -322 | -1.428 | 270 | -1.158 | 395 | -1.231 | -836 |
Begraafplaatsen | -389 | 309 | -79 | -300 | 343 | 44 | 89 | 34 | 123 |
Grondexploitatie woningbouw | -1.770 | 1.739 | -31 | -1.191 | 1.191 | 0 | 579 | -548 | 31 |
Wonen en bouwen | -1.824 | 1.026 | -798 | -1.695 | 1.042 | -653 | 129 | 17 | 146 |
Saldo van lasten en baten | -26.777 | 11.935 | -14.842 | -26.436 | 10.277 | -16.159 | 341 | -1.658 | -1.317 |
Mutaties reserve | -116 | 945 | 829 | -75 | 112 | 37 | 41 | -833 | -792 |
Resultaat | -26.893 | 12.880 | -14.013 | -26.511 | 10.389 | -16.122 | 382 | -2.491 | -2.109 |
