Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.
Uit de inventarisatie voor het begrotingsjaar 2026 zijn de onderstaande niet-financiële risico's in willekeurige volgorde in beeld gebracht.
De niet financiële risico’s zijn benoemd volgens de volgende indeling:

  • Thema (T)
  • Risicogebeurtenis (R)
  • Oorzaak (O)
  • Gevolg (G)
  • Beheersmaatregel(en) (B)

Hieronder zijn de niet-financiële risico’s opgenoemd volgens deze indeling.

T

Informatieveiligheid & Privacy

R

  • hacken en gijzelen digitale omgeving;
  • onjuiste verwerking persoonsgegevens.

O

  • oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving;
  • foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens;
  • niet volgen afgesproken procedures;
  • verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken.

G

  • stil vallen reguliere werkzaamheden;
  • lekken van persoonsgegevens;
  • identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen;
  • imago schade.

B

  • specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel m.b.t. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens;
  • up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken);
  • binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken;
  • met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG;
  • structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security officer; (CISO) en functionaris gegevensbescherming (FG);
  • sluiten verwerkersovereenkomsten.

T

Wonen

R

  • niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte.

O

  • onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar;
  • geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw locaties;
  • bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging.

G

  • vertrek inwoners naar andere gemeente;
  • vertraging uitgifte;
  • geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter);
  • onvrede onder inwoners.

B

  • planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken;
  • zorgen actuele voor bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik;
  • in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken;
  • inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.

T

Ondermijning

R

  • het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bijv. het verlenen van vergunningen en subsidies.

O

  • dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden;
  • beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk;
  • misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers   en/of externen.

G

  • onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.

B

  • de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal gemeenten, provincie en andere relevante partners voortzetten;
  • vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door informatiesessies/bijeenkomsten te organiseren en (online) publicaties over het thema;
  • opzetten interne werkgroep ondermijning;
  • een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob);
  • bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en Omgevingsvergunningen voor zonneparken altijd een Bibob toets toepassen;
  • aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) opvolgen;.
  • intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed.

T

Toenemende polarisatie

R

  • uitval van medewerkers en politieke ambtsdragers door bedreigingen.

O

  • toenemende polarisatie.

G

  • beperkte gemeentelijke dienstverlening;
  • vertraging van gemeentelijke uitvoering;
  • uitval personeel;
  • toename werkdruk.

B

  • open communicatie met inwoners;
  • voorlichting aan medewerkers hoe hier mee om te gaan;
  • treffen voorzorgsmaatregelen.

T

Duurzaamheid

R

  • in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het aardgasvrij verwarmen van de gebouwde omgeving.

O

  • onvoldoende draagvlak bij inwoners;
  • netcongestie;
  • geen of onvoldoende landelijke ondersteuning;
  • niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren.

G

  • vertraging energietransitie;
  • minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen.

B

  • draagvlak creëren door inwoners te betrekken;
  • lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners;
  • afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders;
  • alert zijn op ontwikkelingen.

T

Bedrijfsvoering

R

  • niet kunnen vervullen van vacatures;
  • kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering;
  • de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie;
  • het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie brede processen.

O

  • werkdruk;
  • verloop personeel;
  • aansluiting missen met andere gemeenten op het gebied van arbeidsvoorwaarden;
  • krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt.

G

  • overbelasting en mogelijke uitval personeel;
  • niet realiseren beleidsdoelstellingen;
  • beperktere gemeentelijke dienstverlening.

B

  • uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel;
  • keuzes maken in ambities en werkzaamheden;
  • instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap'.
Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 08:43:00 met de export van 10/07/2025 08:33:52