T | Informatieveiligheid & Privacy |
|---|
R | - hacken en gijzelen digitale omgeving;
|
|---|
| - onjuiste verwerking persoonsgegevens.
|
|---|
O | - oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving;
|
|---|
| - foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens;
|
|---|
| - niet volgen afgesproken procedures;
|
|---|
| - verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken.
|
|---|
G | - stil vallen reguliere werkzaamheden;
|
|---|
| - lekken van persoonsgegevens;
|
|---|
| - identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen;
- imago schade.
|
|---|
B | - specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel m.b.t. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens;
|
|---|
| - up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken);
|
|---|
| - binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken;
|
|---|
| - met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG;
|
|---|
| - structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security officer; (CISO) en functionaris gegevensbescherming (FG);
|
|---|
| - sluiten verwerkersovereenkomsten.
|
|---|
T | Wonen |
|---|
R | - niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte.
|
|---|
O | - onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar;
|
|---|
| - geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw locaties;
|
|---|
| - bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging.
|
|---|
G | - vertrek inwoners naar andere gemeente;
|
|---|
| |
|---|
| - geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter);
|
|---|
| |
|---|
B | - planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken;
|
|---|
| - zorgen actuele voor bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik;
|
|---|
| - in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken;
|
|---|
| - inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.
|
|---|
T | Ondermijning |
|---|
R | - het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bijv. het verlenen van vergunningen en subsidies.
|
|---|
O | - dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden;
|
|---|
| - beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk;
|
|---|
| - misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers en/of externen.
|
|---|
G | - onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
|
|---|
B | - de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal gemeenten, provincie en andere relevante partners voortzetten;
|
|---|
| - vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door informatiesessies/bijeenkomsten te organiseren en (online) publicaties over het thema;
|
|---|
| - opzetten interne werkgroep ondermijning;
|
|---|
| - een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob);
|
|---|
| - bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en Omgevingsvergunningen voor zonneparken altijd een Bibob toets toepassen;
|
|---|
| - aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) opvolgen;.
|
|---|
| - intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed.
|
|---|
T | Toenemende polarisatie |
|---|
R | - uitval van medewerkers en politieke ambtsdragers door bedreigingen.
|
|---|
O | |
|---|
G | - beperkte gemeentelijke dienstverlening;
|
|---|
| - vertraging van gemeentelijke uitvoering;
|
|---|
| |
|---|
| |
|---|
B | - open communicatie met inwoners;
|
|---|
| - voorlichting aan medewerkers hoe hier mee om te gaan;
|
|---|
| - treffen voorzorgsmaatregelen.
|
|---|
T | Duurzaamheid |
|---|
R | - in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het aardgasvrij verwarmen van de gebouwde omgeving.
|
|---|
O | - onvoldoende draagvlak bij inwoners;
|
|---|
| |
|---|
| - geen of onvoldoende landelijke ondersteuning;
|
|---|
| - niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren.
|
|---|
G | - vertraging energietransitie;
|
|---|
| - minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen.
|
|---|
B | - draagvlak creëren door inwoners te betrekken;
|
|---|
| - lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners;
|
|---|
| - afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders;
|
|---|
| - alert zijn op ontwikkelingen.
|
|---|
T | Bedrijfsvoering |
|---|
R | - niet kunnen vervullen van vacatures;
|
|---|
| - kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering;
|
|---|
| - de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie;
|
|---|
| - het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie brede processen.
|
|---|
O | |
|---|
| |
|---|
| - aansluiting missen met andere gemeenten op het gebied van arbeidsvoorwaarden;
|
|---|
| - krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt.
|
|---|
G | - overbelasting en mogelijke uitval personeel;
|
|---|
| - niet realiseren beleidsdoelstellingen;
|
|---|
| - beperktere gemeentelijke dienstverlening.
|
|---|
B | - uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel;
|
|---|
| - keuzes maken in ambities en werkzaamheden;
|
|---|
| - instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap'.
|
|---|