Paragrafen

3 Onderhoud kapitaalgoederen

Het beleidskader

Het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2022-2026 (IBOR) vormt het beleidskader voor het onderhoud van de gemeentelijke wegen. Met het vastgestelde beleidsplan is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd. Met het vastgestelde niveau wordt ingezet op het behoud van onze duurzame en veilige wegen.

Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren

Wat valt er onder dit kapitaalgoed

Scope: vervanging en instandhouding van:

Wat is de scope niet

Verhardingen in beheer van de gemeente.

Verhardingen die in beheer zijn bij derden, zoals Rijkswaterstaat, provincie of particulieren;

Half- en onverharde wegen en paden;

Verkeersmeubilair (zoals borden, paaltjes, verkeerszuilen);

Bermen en bermverhardingen

Bestrijden van gladheid in de winterperiode.

Markering op de verharding

Verzorgend onderhoud van de verhardingen (zoals vegen, onkruidbestrijding);

Aanpassingen van de weginrichting, zoals voor de verkeersveiligheid of het klimaat;

Wat we beheren

Wat

Areaal / aantallen

Verhard oppervlak

2,9 miljoen m2

Halfverhard en onverhard oppervlak

0,2 miljoen m2

Bermen

2,2 miljoen m2

De omvang van het gemeentelijk wegennet is ten opzichte van het voorgaande jaar toegenomen met 0,1 miljoen vierkante meter (m2) verhardingen. De toename wordt veroorzaakt door de nieuwbouwwijken.

Welke kwaliteit we realiseren

De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld aan de hand van de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW. Voor duurzaamheid, comfort en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel, duurzaam, heel en veilig). Voor aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig).

De volgende kwaliteitsniveaus gelden voor de verhardingen/wegen in de gemeente (IBOR 2022 -2026):

Functiegebied

Verharding

Alle functiegebieden: dorpscentra, hoofdinfrastructuur, begraafplaatsen, woonwijken, bedrijventerreinen, recreatie en sport, maatschappelijk & dienstverlening, buitengebied

 B/C

Jaarlijks wordt de beeldkwaliteit in twee rondes gemeten. De resultaten van deze metingen worden opgenomen in de jaarstukken (zie prestatie programma 2.1 Samen Wonen paragraaf / Wat willen we bereiken). In de afgelopen jaren is voldaan aan de vastgestelde kwaliteit. Daarnaast worden alle verhardingen elke twee jaar volledig (technisch) geïnspecteerd. Deze inspectie vormt de basis voor de onderhoud- en vervangingsplanning.

Er is geen sprake van achterstallig of uitgesteld onderhoud.

Financiële consequenties beleidsdoel

De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 2.1 Samen Wonen, paragraaf 2.1.1.4 Verkeer en vervoer. Het budget is opgedeeld in budget voor groot en klein onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het verkeersmeubilair, gladheidsbestrijding en reinigen van de openbare ruimte, maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.

Onderhoudslasten (x € 1.000)       begrotingsjaar >

2026

2027

2028

2029

Groot onderhoud toevoeging voorziening

1.005

1.023

1.023

1.023

Groot onderhoud exploitatielasten + onttrekking uit de voorziening

26 + 1.005

26 + 1.023

26 + 1.023

26 + 1.023

Klein onderhoud exploitatielasten*

162

166

166

166

Overig (excl kapitaallasten/mutatie voorziening)

82

82

84

86

Kapitaallasten

463

620

987

1.160

Totaal exploitatielasten onderhoud Wegen

2.743

2.940

3.309

3.484

Totaal exploitatiebaten onderhoud Wegen

133 + 1.005

133 + 1.023

133 + 1.023

133 + 1.023

* Kostencategorie: onderhoud (438080)
** Kostencategorie: alle overige categorieën (incl. Afschrijvingen)

In de bedragen uit bovenstaande tabel zijn kosten opgenomen voor:

  • (Onderhoud van) Verharde wegen (6210000), Bermen en sloten (6210001) Onverharde wegen (6210080);
  • Verharde wegen groot onderhoud (6210010), Bermen & sloten groot onderhoud (6210011) en Onverharde wegen groot onderhoud (6210081).

De kostenplaatsen staan tussen haakjes.

Met vaststelling van het meerjarig onderhoudsplan (MJOP) in 2025 is voor groot onderhoud van verhardingen een voorziening ingesteld. Dit geeft ruimte om onderhoudswerkzaamheden beter te plannen en (gespreid) uit te voeren. Elk jaar wordt een dotatie (toevoeging) aan de voorziening gedaan en hier wordt het groot onderhoud uit gedekt.

Voorziening groot onderhoud Wegen  
(x € 1.000)                begrotingsjaar >

2026

2027

2028

2029

Stand per 1 januari

-

-

-

-

Toevoeging voorziening groot onderhoud

1.005

1.023

1.023

1.023

Onttrekking voorziening groot onderhoud

1.005

1.023

1.023

1.023

Stand per 31 december

-

-

-

-

Met vaststelling van het MJOP in 2025 is krediet beschikbaar gesteld voor vervangen van verhardingen in 2025. De vervangingskredieten en de kapitaallasten daarvan zijn verwerkt in het investeringsplan en deze begroting, zie de bedragen in de tabel hieronder.

Investeringen (x € 1.000)                                 jaar >

2026

2027

2028

2029

Vervangen verhardingen***

1.200

1.200

1.200

1.200

Kapitaallasten van deze investering (cumulatief)

36

72

108

*** Dit zijn vervangingsinvesteringen. Niet meegenomen: investeringen voor verkeersprojecten en middelen voor de pilot opwaarderen leefomgeving.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 08:43:00 met de export van 10/07/2025 08:33:52