Paragrafen

3 Onderhoud kapitaalgoederen

Het beleidskader

De wijze waarop de gemeentelijke gebouwen worden onderhouden en in stand worden gehouden, is vastgelegd in het beheerplan Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2024-2028. Dit beheerplan is vastgesteld in de raadsvergadering van 11 maart 2024.

Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren

Wat valt er onder dit kapitaalgoed

Scope: vervanging en instandhouding van:

Wat is de scope niet

Gebouwen algemeen

Kulturhusen

Woningen

Gebouwen sportverenigingen

Brandweerkazernes

Gebouwen opvang vluchtelingen

Gemeentehuis

Openluchtzwembaden

Monumenten

Gemeentewerven

Gebouwen op begraafplaatsen

Gebouwen grondbedrijf

Wat we beheren

De gemeente heeft ruim 30 gebouwen in eigendom. Gemene deler is dat de meeste gebouwen worden gebruikt voor maatschappelijke doeleinden.

Wat

Aantal

Gebouwen algemeen

11

Woningen

3

Brandweerkazernes

3

Gemeentehuis

1

Openluchtzwembaden

2

Monumenten

3

Gemeentewerven

3

Gebouwen op begraafplaatsen

5

Gebouwen grondbedrijf

3

In de begroting valt het beheer van de gebouwen financieel onder meerdere programma's. Dit is afhankelijk van het doel waarvoor de gebouwen gebruikt worden of aangekocht zijn.

Welke kwaliteit we realiseren
Op basis van het beheerplan Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2024-2028 worden de gebouwen als volgt onderhouden:

Gebouw

Niveau van in standhouden

Gemeentehuis in Dalfsen

Goed/uitstekend

Alle andere gebouwen

Redelijk / goed

Gebouwen die binnen afzienbare tijd worden gesloopt

Matig / (zeer) slecht

Er is geen sprake van achterstallig of uitgesteld onderhoud. Het beheer en onderhoud vindt structureel plaats aan de hand van het beheerplan.
Op basis van onderhouds- en monitoringsinspecties kunnen, ondanks dit, nieuwe en gewijzigde werkzaamheden worden vastgesteld. In de P&C-cyclus worden kosten die hiermee samenhangen verantwoord.

Financiële consequenties beleidsdoel

De benodigde middelen voor de uitvoering van werkzaamheden worden ten laste gebracht van de jaarbegroting (contracten, abonnementen, klachtenonderhoud) of worden onttrokken aan de voorziening groot onderhoud gebouwen (meerjarenonderhoud en eenmalige uitgaven).

Onderhoudslasten (x € 1.000)       begrotingsjaar >

2026

2027

2028

2029

Groot onderhoud toevoeging aan de voorziening

180

180

180

180

Klein onderhoud exploitatielasten

75

78

78

78

Overige onderhoudslasten*

1.508

1.459

1.451

1.453

Totaal onderhoudslasten Gemeentelijke gebouwen

1.763

 1.717

1.709

1.711

Totaal exploitatiebaten Gemeentelijke gebouwen

207

210

210

210

*kapitaallasten, energie, belastingen en verzekeringen, schoonmaak,excl personeelslasten

De voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen wordt gevoed vanuit de jaarlijkse dotaties voor diverse gebouwen. De jaarlijkse dotatie van € 180.000 is gebaseerd op een onderhoudsplanning van tien jaar.

Voorziening groot onderhoud Gemeentelijke Gebouwen  (x € 1.000)                   begrotingsjaar >

2026

2027

2028

2029

Stand per 1 januari

788

830

920

400

Toevoeging voorziening groot onderhoud

180

180

180

180

Onttrekking voorziening groot onderhoud

-138

-90

-700

-274

Stand per 31 december

830

920

400

306

In de raadsvergadering van 11 maart 2024 is besloten om grotere onderhoudswerkzaamheden over te brengen naar het investeringsplan. In het investeringsplan 2025-2028 gaat het om een totaalbedrag van
€ 1.125.000.

Investeringen  (x € 1.000)              begrotingsjaar >

2026

2027

2028

2029

Investering kapitaalgoed

300

800

Kapitaallasten van deze investering

24

99

In 2027 worden kozijnen in het gemeentehuis vervangen en in 2028 de verlichting en de apparatuur.

Duurzaamheid
In de raadsvergadering van 25 januari 2021 is het "Energieplan gemeentelijke gebouwen 2021-2025" vastgesteld. In het Energieplan is inzicht en overzicht gegeven in het energieverbruik, een overzicht van de afgegeven energielabels, welke mogelijkheden er zijn om energieverbruik te verminderen en hoe de gebouwen energie neutraal en gasloos kunnen worden gemaakt. Daarnaast zijn kaders vastgesteld om maatregelen wel of niet uit te voeren en is inzicht ontstaan in de kosten van de mogelijke maatregelen en de financiering en dekking van de uit te voeren maatregelen. Enkele projecten die voortvloeien uit dit plan zijn uitgevoerd (zwembaden) of in bewerking (brandweerkazernes + gemeentewerven).

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 08:43:00 met de export van 10/07/2025 08:33:52